Duurzaamheid

Op WebshopChecker kun je sinds kort ook laten zien wat jij als ondernemer doet aan duurzaamheid. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor de consument, belangrijk dus om te laten zien wat jij al doet aan duurzaamheid.

Hier maken we onderscheid tussen 4 zaken:

Productaanbod

De allerbelangrijkste factor bij duurzaamheid van een webwinkel zijn de producten die je verkoopt. Allereerst is het dus zaak om (ook) duurzamere producten in je assortiment te hebben. Dat kunnen producten zijn die duurzaam geproduceerd zijn, maar bijvoorbeeld ook tweedehands/refurbished producten, producten met een lange levensduur, lokaal geproduceerde producten of verhuurde producten. Je leest er alles over in ons blog over duurzaam productaanbod.

Naast een duurzaam assortiment is de presentatie van je (duurzame) producten ook belangrijk. Bied je bijvoorbeeld zoekfuncties om makkelijk duurzamere producten te vinden, geef je informatie over de duurzaamheid van je producten en zijn duurzame producten makkelijk herkenbaar. Lees meer over het duurzaam presenteren van producten.

Screenshot van hoe Bol duurzamere producten met een label presenteerd

Bol markeert producten als duurzaam, op de productpagina lees je waarom het product duurzaam is

Verpakking

Voordat het product verzonden wordt naar de klant, moet het verpakt worden. Ook daar kun je duurzame keuzes maken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Zo klein mogelijke verpakking
  • Zo min mogelijk opvulmateriaal
  • Gerecycled opvulmateriaal
  • Recyclebare dozen
  • Papieren tape in plaats van plastic

Vertel wat jij als ondernemer doet om de verpakking zo duurzaam mogelijk te maken.

Logistiek

De meeste webwinkels doen de verzending niet zelf, maar kiezen een bekende partner als PostNL, DHL of een andere vervoerder. Toch kun je ook hier invloed hebben op de duurzaamheid. Zo kun je bijvoorbeeld duurzamere verzendopties stimuleren. Bijvoorbeeld door in het bestelproces aan te geven welke opties het meest duurzaam zijn en deze standaard aan te vinken. Denk dan bijvoorbeeld aan verzending middels fietskoerier of afhalen bij een pakketpunt. Ook kun je deze duurzamere verzendopties financieel stimuleren, bijvoorbeeld door verzending naar een pakketpunt gratis te maken en een vergoeding te vragen voor bezorging aan huis.

Screenshot van checkout van Prental met standaard een duurzaame verzendoptie geselecteerd

Uit onderzoek van Thuiswinkel bij Prenatal bleek dat bezorging bij een afhaalpunt als standaard instellen en deze als duurzaam markeren ervoor zorgt dat 6,6% meer klanten voor deze bezorgoptie kiezen

Overige bedrijfsvoering

Ook in de rest van de bedrijfsvoering kun je duurzame keuzes maken. Denk dan bijvoorbeeld aan isolatie van je pand, optimalisatie van je website, keuze van je bank en duurzame webhosting. Welke keuzes maak jij?