Vergelijking webshop keurmerken

Webshopchecker controleert of een webwinkel is aangesloten bij een betrouwbaar keurmerk. In dit artikel bekijken en vergelijken we de belangrijkste webwinkel keurmerken in Nederland. We zetten alle voor- en nadelen eenvoudig op een rij. Zo kun je eenvoudig in onze lijst met keurmerken zien welke je moet kiezen.

Ledenaantallen per keurmerk voor het laatst bijgewerkt op 9 februari 2024, we tellen daarbij het aantal leden in de ledenlijst. Dit is in onze ogen een betrouwbaardere methode dan de door de keurmerken gecommuniceerde ledenaantallen op de voorpagina.

De belangrijkste webwinkel keurmerken voor consumenten

Aangesloten zijn bij een keurmerk geeft de consument diverse voordelen. Zo kun je wanneer een webwinkel is aangesloten bij een keurmerk bij een klacht terecht voor bemiddeling of een bindende uitspraak. Tevens zorgen keurmerken ervoor dat hun leden aan de belangrijkste wetgeving voldoen en dat rotte appels hun lidmaatschap verliezen.

Kortom samengevat zijn de belangrijkste voordelen voor consumenten:

  • Hulp bij conflict met webshophouder
  • Webwinkels voldoen aan juridische eisen
  • Identiteit ondernemer bekend

We hebben onderstaande keurmerken geselecteerd op basis van marktaandeel en betrouwbaarheid. De ledenaantallen zijn bepaald door de leden te tellen in de ledenlijst. Dit is in onze ogen een betrouwbaardere methode dan de door de keurmerken gecommuniceerde ledenaantallen op de voorpagina. Momenteel indexeren we de volgende keurmerken:

  beeldmerk webwinkelkeur keurmerk Webshop Keurmerk Thuiswinkel Waarborg logo trusted shops
Naam WebwinkelKeur Webshop Keurmerk Thuiswinkel Waarborg TrustedShops
Aangesloten webshops ledenlijst (NL) 9.512 4.350 1.600+ 1.450+
Aangesloten webshops volgens website 9.400+ 9.526 nvt nvt
         
Reviews        
Eigen reviewsysteem met toezicht laag scorende leden ✖︎ ✖︎
         
Geschillen en klachten        
Geschillencommissie DigiDispuut SGC SGC ✖︎
Kosten per uitspraak (consument) € 25,- € 52,50 € 52,50 nvt
         
  Meer informatie Meer informatie Meer informatie Meer informatie

Informatie over webshop keurmerken voor webshops

Aangesloten zijn bij een keurmerk geeft de ondernemer diverse voordelen. Zo verhoogt lidmaatschap bij een keurmerk de betrouwbaarheid van je webwinkel en daarmee je omzet. Tevens controleert het keurmerk of je webwinkel wel aan de geldende juridische eisen voldoet.

Webwinkels aangesloten bij een keurmerk betalen een bijdrage, deze bijdrage verschilt per keurmerk. Het goedkoopste betrouwbare keurmerk kost iets meer dan €100,- per jaar, het duurste kost meer dan €1.500,- per jaar. Alle onderstaande keurmerken zijn bekend en betrouwbaar.

  beeldmerk webwinkelkeur keurmerk Webshop Keurmerk Thuiswinkel Waarborg logo trusted shops
Naam WebwinkelKeur Webshop Keurmerk Thuiswinkel Waarborg TrustedShops
Aangesloten webshops ledenlijst (NL) 9.512 4.350 1.600+ 1.450+
Aangesloten webshops volgens website 9.400+ 9.434 nvt nvt
         
Reviews        
Eigen reviewsysteem met toezicht laag scorende leden ✖︎ ✖︎
         
Geschillen en klachten        
Geschillencommissie DigiDispuut SGC SGC ✖︎
Kosten per uitspraak (consument) € 25,- € 27,50 € 52,50 nvt
Kosten voor webwinkelier € 0 € 200,- € 0 nvt
         
Kosten voor ondernemer        
Totaalprijs per jaar vanaf € 120,- € 195,- € 615,-* € 1.527,-*
  Meer informatie Meer informatie Meer informatie Meer informatie

* Vanaf prijs, prijs op basis van omzet

Welke webwinkel keurmerken zijn erkend?

We zien nog diverse keurmerken die zeggen “erkend” of “officieel” te zijn, in Nederland bestaat alleen geen officiële erkenning van keurmerken. Een aantal jaar geleden was er de keurmerktoets van consuwijzer (ACM) in samenwerking met de raad voor accreditatie, dit was een vrijwillige toets waar keurmerken tegen betaling aan konden meewerken. Inmiddels is consuwijzer gestopt met deze toets.
Een ander instantie die wat zegt over keurmerken is de consumentenbond, hier gaat het niet over een goedkeuring door de consumentenbond, maar over een samenwerking tussen de SGC, consumentenbond en het keurmerk. Keurmerken die de algemene voorwaarden afstemmen met de consumentenbond en lid worden van de SGC worden vermeld op de website van de consumentenbond. Op het moment van schrijven zijn dit het Webshop Keurmerk en Thuiswinkel. Deze vermelding zegt niets over kwaliteit en er vinden ook geen controles plaats op naleving.

De term “erkend keurmerk” of “officieel keurmerk” is dus primair een marketingterm. In onze ervaring voeren alle hier genoemde keurmerken een juridische toets uit. Enkel Thuiswinkel laat deze toets uitvoeren door een extern juridisch bureau, waardoor de juridische toets van Thuiswinkel iets uitgebreider is dan elders. In de praktijk zijn er verder geen grote verschillen in kwaliteit te ontdekken. Alle keurmerken bieden een vorm van geschillenbemiddeling. Zowel Thuiswinkel, Webshop Keurmerk als WebwinkelKeur bieden een mogelijkheid tot een bindende uitspraak tot een geschillencommissie. TrustedShops biedt deze mogelijkheid niet, maar als alternatief bieden ze een gelijkwaardige kopersbescherming. Hiermee bieden alle keurmerken een bepaalde extra zekerheid voor de consument.

Naast de hier genoemde keurmerken zijn er wel genoeg keurmerken in omloop die de controles minder serieus nemen. Vertrouw dus niet zomaar elk keurmerklogo, maar onderzoek altijd of deze in de praktijk een bepaalde zekerheid biedt.

Prijs van webshop keurmerken

Kijken we naar de prijs van de vergeleken webshop keurmerken dan valt het op dat hier nogal een verschil in zit. De keurmerken van Thuiswinkel en TrustedShops voeren hierbij de lijst aan en zijn fors duurder. Beide keurmerken hanteren hierbij een flexibel tarief dat afhankelijk is van omzet. De keurmerken van Webshop Keurmerk en WebwinkelKeur zijn een stuk goedkoper en hanteren een vaste contributie onafhankelijk van omzet.

Zo hanteert Thuiswinkel opstartkosten, certificatiekosten en contributiekosten. De opstartkosten bedragen €75,- en hoeven alleen het eerst jaar voldaan te worden. Hier bovenop komen jaarlijks de certificatiekosten, deze bedragen €345,- per jaar + €45,- voor elke extra url. De grootste kostenpost is echter de contributie die afhankelijk is van omzet. Deze begint bij €150,- voor een startende webwinkel met minder dan €50.000,- omzet per jaar, maar loopt al snel op naar €500,- bij een omzet tot €100.000,- per jaar. De kosten kunnen hiermee snel oplopen als je webshop groeit.

TrustedShops vermeldt op haar website niet publiek prijzen, een navraag leert echter dat ook Trustedshops een zelfde soort model als Thuiswinkel hanteert, de opstartkosten bedragen hierbij €99,- waarbij €59,- per maand moet worden betaalt voor het keurmerk + €60,- per maand voor een omzet tot €100.000 per jaar. Hiermee komen de minimale kosten al boven de €1500,- uit. Wil je extra functionaliteiten zoals de review collector dan kost dit €30,- per maand voor 1000 verzoeken of €80,- per maand voor 3.000 verzoeken. Ook Google intergratie en Product beoordelingen kosten extra met respectievelijk €30,- en €80,- per maand. Gezien de hoge prijzen vermoeden we dat er ook kortingen mogelijk zullen zijn, maar nog steeds blijft TrustedShops een dure partij.

Webshop Keurmerk kent een vast tarief van €195,- per jaar, hiermee is het wel het keurmerk met het eenvoudigste tarievensysteem. Hiervoor krijg je een keurmerk met beperkt reviewsysteem, tot 5 webwinkels betaal je niet extra. Een uitgebreider reviewsysteem is mogelijk via partner Kiyoh, hier betaal je echter extra voor.

WebwinkelKeur is de goedkoopste partij uit onze vergelijking. WebwinkelKeur is beschikbaar vanaf €10,- per maand. Hiervoor krijg je een keurmerk met een volledig reviewsysteem, maar zijn het aantal reviewverzoeken beperkt tot slechts 15 per maand. Voor €15,- per maand krijg je 1.000 reviewverzoeken per maand en aanvullende functies. Voor €23,- per maand krijg je 3.000 reviewverzoeken per maand en internationale mogelijkheden. Alle pakketten van WebwinkelKeur bieden ondersteuning voor 5 webshops zonder extra kosten.

Reviews verzamelen in combinatie met keurmerk

Hoewel alle keurmerken opties bieden voor het verzamelen reviews, zijn de mogelijkheden per partij daarin nogal verschillend. Het ene keurmerk biedt een compleet eigen systeem, terwijl het andere keurmerk voor een samenwerking kiest met een reviewpartij.

Thuiswinkel biedt onder de naam Thuiswinkel Reviews een reviewpakket aan van reviewpartij Kiyoh. Er is hierbij een aparte reviewpagina bij Kiyoh in de huisstijl van Thuiswinkel. Ook de reviewwidget is in de huisstijl van Thuiswinkel beschikbaar. Functionaliteiten komen verder overeen met Kiyoh. Je betaalt voor deze service €12,50 voor 250 uitnodigingen per maand, de staffelprijzen voor meer uitnodigingen zijn niet direct vindbaar op de website van Thuiswinkel.

TrustedShops heeft zijn eigen reviewsoftware die geïntegreerd is op de pagina van het keurmerk. Dit heeft als voordeel dat je niet twee aparte systemen/pagina’s hebt voor keurmerk en reviews. Voor het versturen van reviewverzoeken berekend TrustedShops ook extra kosten, namelijk €30,- per maand voor 1000 verzoeken of €80,- per maand voor 3.000 verzoeken.

Webshop Keurmerk heeft sinds kort ook een eigen reviewsysteem beschikbaar, qua functionaliteit lijkt deze erg beperkt. Zo lijkt het niet mogelijk om automatisch reviewverzoeken te versturen na een voltooide order, maar moeten deze reviewverzoeken handmatige verzonden worden via de software van Webshop Keurmerk. Optioneel is het ook mogelijk om reviews via Kiyoh te laten verlopen, het keurmerk verwijst hiervoor door naar Kiyoh maar geeft geen informatie over kosten en mogelijkheden.

WebwinkelKeur heeft net als TrustedShops een uitgebreid reviewsysteem dat geïntegreerd is op de keurmerk pagina. Het systeem biedt de mogelijkheid om met vrijwel elke webwinkel software een koppeling te maken om reviewverzoeken geheel automatisch te versturen. Hierbij is het ook mogelijk om gebruik te maken van “one-click-reviews”, bij deze vorm van reviews hoeft de klant geen klantnaam, emailadres en ordernummer in te vullen, maar kan hij met 1 klik een review plaatsen. Ook uniek is WebwinkelKeur met de mogelijkheid om externe reviewbronnen te koppelen. Zo kun je reviews van Google, Facebook of een andere reviewpartij als TrustPilot weergeven op de WebwinkelKeur pagina, voordeel van deze oplossing is dat je hiermee een goed beeld geeft van alle reviews die over je bedrijf zijn geschreven. WebwinkelKeur rekent geen extra kosten voor reviews, maar het aantal reviewverzoeken hangt wel af van het gekozen lidmaatschap. Zo biedt het START pakket van WebwinkelKeur voor €10,- slechts 15 reviewverzoeken per maand. Je komt dus al snel uit bij het PLUS pakket wanneer je serieus aan de slag wilt gaan met reviews, dit pakket kost inclusief keurmerk €15,- per maand en bevat 1.000 reviewverzoeken per maand. Voor in totaal €23,- per maand verstuur je 3.000 reviewverzoeken per maand.

Geschillenbemiddeling en geschillencommissie

Op het gebied van geschillen kennen we twee vormen van dienstverlening richting consumenten. Namelijk geschilbemiddeling en de geschillencommissie. De eerste vorm (bemiddeling) heeft als doel om zowel het standpunt van de ondernemer in kaart te brengen als van de consument en beide partijen dichter bij elkaar te brengen. Hierbij kan de bemiddelaar ook adviseren, zonder daarin een hard standpunt in te nemen. Alle keurmerken bieden zelf een vorm van bemiddeling.

De geschillencommissie heeft daarentegen tot doel om een harde uitspraak te doen in een geschil. Daartoe past de commissie hoor- en wederhoor toe. Een geschillencommissie is een alternatief voor de gang naar de rechter en doet een bindende uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden. Dit valt nog het beste te vergelijken met het welbekende programma “de rijdende rechter”.

Vaak gaat bemiddeling vooraf aan de geschillencommissie, dit hoeft echter niet altijd het geval te zijn. Het kan ook voorkomen dat een partij zonder bemiddeling direct de gang maakt naar de geschillencommissie.

Van de 4 keurmerken zijn er 2 aangesloten bij “de geschillencommissie”, vaak afgekort naar de SGC. De SGC is de oudste en meest bekende organisatie als het gaat om geschillenbeslechting. Het voordeel van deze organisatie is de goede reputatie en de samenwerking met de consumentenbond. Het nadeel kan zijn dat de organisatie niet optimaal is ingericht voor online geschillen en relatief duur is.

WebwinkelKeur is aangesloten bij Stichting DigiDispuut, dit is een jongere geschillencommissie die zich primair richt op online geschillen. De uitspraken vinden dan ook enkel online plaats. Sommige consumenten die graag offline hun verhaal doen kunnen dit als nadeel ervaren, terwijl voor ondernemers het een voordeel kan zijn om de geschillen geheel online af te handelen.

TrustedShops is als enige partij niet aangesloten bij een onafhankelijke geschillencommissie. Voor de consument biedt TrustedShops als alternatief de kopersbescherming. Daarbij ben je tot 100,- verzekerd, wil je je volledige orderbedrag verzekeren, dan moet je hiervoor jaarlijks 9,99 betalen als consument. Het is niet geheel duidelijk hoe TrustedShops bepaald of een aanspraak op deze vorm van bescherming terecht is.

Keurmerk voor linkbuilding

Naast de al genoemde voordelen is het minder bekend dat lidmaatschap van een keurmerk ook je zoekmachine posities kan verstevigen. Doordat keurmerken hun leden publiceren op de website met dofollow link heeft lidmaatschap effect bij het linkbuilden. Relevant hiervoor zijn de linkwaardes die de verschillende keurmerken hebben. Wij zetten ze voor je op een rij.

  beeldmerk webwinkelkeur keurmerk Webshop Keurmerk Thuiswinkel Waarborg logo trusted shops
Naam WebwinkelKeur Webshop Keurmerk Thuiswinkel Waarborg TrustedShops
         
Domain rating (Ahref) 90 85 85 77
Aantal verwijzende websites: 15K 4.8K 5.5K 1.8K
         
Domain authority (Moz) 49 43 56 37
Verwijzende domeinen 17.1k 8k 9.1k 2.3k
         
Dofollow link?
         
Totaalprijs per jaar vanaf € 120,- € 195,- € 615,-* € 1.527,-*
  Meer informatie Meer informatie Meer informatie Meer informatie

Domain Rating (DR) is een score ontwikkeld door Ahrefs die de sterkte van het backlinkprofiel van een website weergeeft op een schaal van 1 tot 100. Domain Authority (DA), aan de andere kant, is een score ontwikkeld door Moz die voorspelt hoe goed websites zullen scoren in zoekmachines. Beide kunnen een indicatie geven van de waarde die een link oplevert. Lees alles over linkbuilden met keurmerk lidmaatschap.

Unique selling points keurmerken

Alle keurmerken bieden dus een certificering, geschilbemiddeling en een vorm van reviews. Op welke gebieden onderscheiden keurmerken zich verder? Of met andere woorden, wat zijn hun unique selling points?

Thuiswinkel

Logo van Thuiswinkel WaarborgWe beginnen weer met Thuiswinkel. Deze partij is naast een keurmerk ook echt een belangenorganisatie. Ze komen op voor de belangen van de ecommerce in zowel Den Haag als in Brussel (via zuster organisatie Ecommerce Europe). Het in de enige partij die zich dus een echte belangenvereniging kan noemen. Dit is ook direct het grootste USP van Thuiswinkel en de reden dat grote namen in de ecommerce lid zijn van Thuiswinkel. Voor de grote namen vormt Thuiswinkel immers hun spreekbuis naar de politiek en is het aan instrument om invloed te hebben op regelgeving, natuurlijk komt Thuiswinkel ook op voor kleinere ondernemers, maar als kleine ondernemer is het lastiger om hier zelf invloed op uit te oefenen.

  • Enige branchevereniging
  • Lid van Ecommerce Europe
  • Keurmerk + reviews via Kiyoh
  • Geschillenbemiddeling + geschillencommissie
  • Prijs op basis van omzet: Vanaf €615,- per jaar

TrustedShops

TrustedShops LogoTrustedShops is uniek qua internationale aanwezigheid. Het is een grote Duitse partij die actief is in vrijwel alle landen. In Nederland is TrustedShops minder lang actief, maar begint de partij ook een voetje aan de grond te krijgen. Verder is TrustedShops uniek met de kopersbescherming, consumenten kunnen zich tot TrustedShops wenden om hun aankoopbedrag terug te vragen in geval van bijvoorbeeld faissement of bij een geschil, nadeel hiervan voor de ondernemer kan wel zijn dat TrustedShops deze kosten zal verhalen op de ondernemer indien mogelijk en hier ook administratiekosten voor berekend.

  • Internationaal actief
  • Sterk in Duitsland
  • Keurmerk + Reviews
  • Geen geschillencommissie, wel kopersbescherming tot 100,-
  • Prijs: Minimaal €1.527,- per jaar

Webshop Keurmerk

Logo Webshop KeurmerkHet Webshop Keurmerk was lange tijd het enige betaalbare en serieuze alternatief voor Thuiswinkel en daarmee heeft het bekendheid gekregen. Doordat dit keurmerk net als Thuiswinkel is aangesloten bij de SGC komt het ook bij consumentenorganisaties als de consumentenbond goed uit de verf. Dit kan een reden zijn om voor het Webshop Keurmerk te kiezen.

  • Oudste Thuiswinkel alternatief
  • Keurmerk + beperkte reviews
  • Geschillenbemiddeling + geschillencommissie
  • Vaste prijs van €195,- per jaar

WebwinkelKeur

Logo WebwinkelKeurWebwinkelKeur staat bekend om haar innovaties, het is dan ook de partij met de meeste mogelijkheden op software gebied. Denk hierbij aan het koppelen van externe reviewpartijen, het weergeven van lidmaatschap van andere keurmerken op de ledenprofiel en de mogelijkheden om het ledenprofiel op te maken met afbeeldingen en badges. Dit in combinatie van een aangename prijs zorgt ervoor dat het keurmerk de laatste jaren sterk gegroeid is en daarmee ook aan bekendheid heeft gewonnen.

  • Grootste Nederlandse keurmerk
  • Keurmerk + reviews
  • Meeste mogelijkheden op software gebied
  • Geschillenbemiddeling + geschillencommissie
  • Prijs op basis van functies: Tussen €120,- tot €276,- per jaar

Aantal aangesloten webshops

Het aantal aangesloten webwinkels per keurmerk verschild nogal. WebwinkelKeur is veruit de grootste met 9.200 aangesloten webwinkels, maar bij een partij als Thuiswinkel zitten veel grote namen als CoolBlue, Wehkamp, Bol, Zalando & Amazon.

Welk webshop keurmerk moet ik kiezen?

Het beste webshop keurmerk bestaat niet, je keuze hangt af van jouw persoonlijke eisen. Ben je op zoek naar een betaalbaar keurmerk met veel mogelijkheden op software gebied dan kom je al snel uit bij WebwinkelKeur. Ben je vooral op zoek naar een vertrouwd logo met de hoogste bekendheid en een echte branchevereniging en heb je daar wat geld voor over, dan is Thuiswinkel een goede partij. Wil je Duitsland veroveren dan kan TrustedShops een goede optie zijn.

Zo zie je maar, elk keurmerk bedient een bepaalde doelgroep waarbij duurder niet per definitie beter is. Elk keurmerk heeft zijn unieke voordelen.

Veelgestelde vragen

Is Thuiswinkel Waarborg betrouwbaar?

Ja, Thuiswinkel Waarborg is het bekendste keurmerk voor webwinkels in Nederland en de branche organisatie voor de ecommerce.

Is TrustedShops betrouwbaar?

Ja, TrustedShops is een grote internationale partij. Het keurmerk biedt een goede controle, maar geen geschillencommissie. In plaats hiervan wordt kopersbescherming aangeboden.

Is Webshop Keurmerk betrouwbaar?

Ja, het Webshop Keurmerk is een bekend keurmerk en was lange tijd het enige serieuze alternatief voor Thuiswinkel. Net als Thuiswinkel is het Webshop Keurmerk aangesloten bij de SGC.

Is WebwinkelKeur betrouwbaar?

Ja, WebwinkelKeur is het grootste Nederlandse keurmerk en biedt een goede controle en geschilbemiddeling. Het is dus een bekend en betrouwbaar keurmerk.