Dropshipping: waarom een probleem?

Het overgrote deel van de meldingen die WebshopChecker plaatst, betreft webshops die dropshipping toepassen. Maar wat is daar nu mis mee?

Dropshipping houdt kortgezegd in dat een verkoper zelf geen voorraad aanhoudt, maar na het binnenhalen van een klant de order doorstuurt naar zijn leverancier die vervolgens rechtstreeks levert aan de consument. Tot zover eigenlijk geen probleem. In veel gevallen merkt de klant hier niks van. Ook grotere Nederlandse partijen werken soms op deze manier met een deel van hun assortiment.

De laatste jaren zien we veel (jonge) dropshippers die hun bestellingen rechtstreeks doorzetten naar vaak Aziatische leveranciers met lange levertijden. Sterker nog: leveranciers waar de consument ook gewoon rechtstreeks kan bestellen. Naast dat de klant lang op zijn bestelling zit te wachten en dit vooraf meestal niet duidelijk is, houden veel van deze jonge ondernemers zich niet aan regelgeving. Veel van deze ondernemers zijn beïnvloed door verhalen van snel rijk worden.

Screenshot van een video waarin een dropshipper uitlegt hoe hij rijk werd in 1 maand

Rijk worden en snel rijk worden

 

De basis van elk bedrijf

Voor ik in de regels duik is het probleem van deze dropshippers naar mijn idee vooral een mindset probleem. Vaak wordt de denkfout gemaakt dat een onderneming draait om winst maken. Terwijl elke onderneming zou moeten draaien om tevreden klanten.

De basis voor elk bedrijf is dat je een vraag oplost voor een klant. Die klant is vervolgens bereid om daarvoor te betalen als hij blij is met de oplossing. Die tevreden klanten zorgen vervolgens voor een goede reputatie waardoor je bedrijf groeit. Klanttevredenheid zou daarom het allerbelangrijkste moeten zijn bij elk bedrijf. Veel winst maken zegt niets als je geen tevreden klanten hebt. Ontevredenheid betekent vaak dat je diensten mooier voorstelt dan ze zijn – wat neerkomt op misleiding.

Bij veel dropshippers zien we een ander model. Producten worden zo mooi mogelijk gepresenteerd, nadelen worden niet benoemd. Alles is er op ingericht om zo snel en zo veel mogelijk te verkopen. Wat er na de betaling gebeurt, is van minder belang. Informatie als lange levertermijnen zijn verstopt op de website, retourneren is vaak lastig en garantie bestaat niet.

Zie bijvoorbeeld onderstaande voorbeeld. Op deze website wordt vermeld dat bestellingen binnen 24 uur worden verwerkt. De gemiddelde consument leest dit en denkt dat hij zijn bestelling morgen of overmorgen al in huis heeft. Lees je beter (wat de meeste consumenten niet doen) dan vind je dat de levertijd veel langer is en de bestelling pas na 5 werkdagen vanuit het buitenland (China) verzonden wordt. Als je zulke marketing nodig hebt, dan ben je mensen aan het misleiden. Klant zijn hierdoor ontevreden als ze het product vervolgens na een paar weken ontvangen.

Bestelling na 24 uur verwerkt, maar pas na 5 werkdagen verzonden. Misleidend...

Bestelling na 24 uur verwerkt, maar pas na 5 werkdagen verzonden. Misleidend…

Dit is slechts een voorbeeld van 1 van de vele verboden marketing technieken. Denk aan aanbiedingen die eigenlijk geen aanbiedingen zijn, aflopende tellers, grote aantallen tevreden klanten (die niet bestaan) en reviews geïmporteerd of zelf gefabriceerd.

Ik denk dat je je als ondernemer af moet vragen of je op dat moment bezig bent met ondernemen. Als de basis van je bedrijf is dat je dingen mooier moet verkopen dan ze zijn. Afgezien dat veel van deze technieken gewoon verboden zijn en er hoge boetes op staan, ben je ook meer bezig met misleiding dan met ondernemen.

Veel van deze ondernemers eindigen dat ook met problemen. De ontevreden klanten weten uiteindelijk je identiteit te achterhalen en ook politie en justitie weten jou te vinden.

Als ondernemer met veel ervaring weet ik dat je reputatie het allerbelangrijkste is. Door die nu te grabbel te gooien door nu misschien snel een paar duizend euro te verdienen, weet je zeker dat je later nooit meer serieus genomen wordt als ondernemer.

Jammer, want veel jonge dropshipper hebben echt ondernemerstalent. Trap daarom niet in de verhalen van snel rijk worden, mooie auto’s en status. Ondernemen draait om (eerlijk) iets opbouwen en is hard werken. De basis van elk succesvol bedrijf is een klant die tevreden is met het product of de dienst die je aanbiedt.

Wat ik je daarom mee wil geven met dit blog is om te gaan voor de lange termijn en niet in te gaan op de snel rijk verhalen van veel influencers en coaches. Bouw een bedrijf op waar je trots op mag zijn en waar je graag met je naam op staat. Niet een dropship webshop waar je jouw identiteit op moet verstoppen. Op de lange termijn is het runnen van een eerlijk bedrijf ook veel lucratiever dan het snel proberen rijk te worden met dropshipping.

 

Wat is niet toegestaan?

Dropshipping is niet verboden, maar dropshippers moeten zich wel houden aan wettelijke regels. Veel technieken die binnen de dropshipping normaal zijn, vallen onder de oneerlijke handelspraktijken en zijn dus verboden. De basis is eigenlijk simpel: is iets niet waar of niet de hele waarheid, deel het dan niet op je website.

Zaken die bijvoorbeeld verboden zijn:

Onduidelijk zijn over retourneren

Vaak ontbreekt bij dropshippers cruciale informatie over retouren. Zo moet je als dropshipper vermelden wat de kosten voor retour zijn. Is het retouradres in het buitenland dan dient dat ook vermeld te worden. Wordt deze informatie niet vermeld, dan kan de consument kosteloos retourneren en wordt de retourtermijn bovendien verlengd tot maar liefst een jaar.

Natuurlijk mag je als dropshipper de klant aanbieden om in plaats van een retour een deel van het orderbedrag terug te betalen, dit mag alleen niet de enige retouroptie zijn.

Ontbrekende informatie

Je bent verplicht om essentiële informatie op een duidelijke manier op je website te plaatsen: identiteit, KvK-nummer, btw-nummer en details over retournering, verzending en garantie. Het is dan ook verplicht om je vestigingsadres als verkoper op je website te vermelden. Doe dit niet alleen in de algemene voorwaarden, maar ook duidelijk vindbaar op een contactpagina.

Reviews importeren of fabriceren

Als je reviews op je website toont, dan moet je niet alleen zorgen dat deze reviews eerlijk zijn, je moet ook aantonen hoe je dat doet. Zo moet je ervoor zorgen dat je beoordelingen de echte ervaringen weergeven van consumenten die je producten daadwerkelijk hebben gebruikt of gekocht. Dat kun je niet doen als je de reviews middels tools importeert op je website.

Ook moet je consumenten informeren hoe je ervoor zorgt dat reviews echt zijn en hoe je reviews verzamelt. Denk bijvoorbeeld aan waar de reviews vandaan komen, hoe er wordt omgegaan met positieve en negatieve reviews, hoe de gemiddelde reviewwaarde wordt bepaald en of er beloningen waren.

Het plaatsen (of laten plaatsen) van valse consumentenrecensies of testimonials, hetzij in de vorm van reviews, likes, views of volgers, is onder geen enkele omstandigheid toegestaan. Klantervaringen of klanten verzinnen is dan ook strafbaar.

“Alleen bemiddelen”

We zien regelmatig websites die in hun voorwaarden zetten alleen te bemiddelen tussen koper en verkoper. Daarmee denken ze niet aansprakelijk te zijn voor hun producten en garantie. Een constructie die juridisch niet houdbaar is. Voor platformen die bemiddelen gelden strenge regels. Zo moeten online marktplaatsen en online platformen consumenten vóór de aankoop informeren met wie zij zaken doen. Zeg jij alleen te bemiddelen, dan moet je dus op de productpagina vermelden met wie de consument een overeenkomst aan gaat en was precies de voorwaarden zijn.

Aanbiedingen die geen aanbiedingen zijn

We zien dit erg vaak bij dropship websites. Mooie aanbiedingen die eigenlijk geen aanbiedingen zijn. Sinds dit jaar gelden er strenge regels voor aanbiedingen. Zo mag je alleen een van/voor prijs vermelden als de van prijs de laagste prijs is waarvoor het product de laatste 30 dagen voor de aanbieding is verkocht.

 

Screenshot van een aanbieding die geen aanbieding is

Voor aanbiedingen gelden strenge regels, dit mag niet

Tijdelijke aanbiedingen die niet tijdelijk zijn

Wie zien op veel websites aanbiedingen met aflopende tellers, bedoeld om impulsaankopen uit te lokken. Het idee hierachter is dat snel beslissen noodzakelijk is. Je mag alleen aflopende tellers gebruiken als de aanbieding echt tijdelijk is. Als na afloop van de teller weer een (bijna) dezelfde aanbieding beschikbaar is, dan is dit verboden.

Screenshot van een aanbieding die tijdelijk en beperkt lijkt

Alles om je zo snel mogelijk te laten bestellen

Sites die kort online zijn

Ook heel gangbaar binnen de dropshipping is kort testen met thema webwinkels. Soms bedoeld om te testen of een product aanslaat, soms bedoeld om geen last te hebben van ontevreden klanten en slechte reviews.

Wanneer je online een product verkoopt, dan ben je ook verantwoordelijk voor garantie. Je zult er dus voor moeten zorgen dat je bereikbaar blijft voor klanten, ook in de toekomst. Dat is niet mogelijk als je website maar een paar maanden online is. Wil je om wat voor reden toch testen met tijdelijke webshops, zorg er dan voor dat je bereikbaar blijft voor klanten. Bijvoorbeeld door je contactgegevens bij de bestelling per e-mail te verstrekken aan de klant en daarop ook bereikbaar te blijven.

Het fabriceren van klantaantallen

We zien regelmatig claims als “al 1.000 tevreden klanten”. Niet erg realistisch als een website nog maar 1 maand bestaat. Deze claims, bedoeld om vertrouwen te wekken, zijn vaak verzonnen en dus niet toegestaan.

Screenshot van een webshop die aangeeft erg veel klanten te hebben

Erg veel klanten voor een webshop die 9 dagen oud is

Verzonnen bedrijfsinformatie

Veel dropshiping websites hebben mooie over ons pagina’s met daarop een mooi bedrijfsverhaal en/of afbeeldingen van teamleden. Regelmatig zijn die teamleden verzonnen en blijkt de bedrijfsinformatie onjuist. Het mag inmiddels duidelijk zijn, vermeld alleen informatie die klopt, volledig en waar is.

 

WebshopChecker controleert

Bij WebshopChecker vinden we dat zulke oneerlijke handelspraktijken aangepakt moeten worden. We gaan dan ook actief op zoek naar misstanden en documenteren deze op onze website en delen deze informatie met instanties.

Met dropshipping heb je weliswaar geen voorraad, maar dat staat niet gelijk aan geen risico. Als ondernemer ben je verantwoordelijk voor je verkopen en moet je gewoon garantie bieden.

Onze boodschap richting dropshippers is, wil je online geld verdienen, doe dat dan op een eerlijke en duurzame manier. Dat is niet alleen leuker, maar je bouwt ook iets op waar je trots op mag zijn en waar je uiteindelijk meer geld mee verdient. De basis voor elk bedrijf is namelijk tevreden klanten.

Op de lange termijn is het runnen van een eerlijk bedrijf ook veel lucratiever dan het snel proberen rijk te worden met dropshipping.