Wereldwijde AI-revolutie in de e-commerce: kleine bedrijven zijn blij

De opkomst van AI heeft ertoe geleid dat kleine bedrijven zich bewust moeten zijn van de rol die deze nieuwe technologie zal spelen binnen de e-commerce. Dit maakt dat AI de manier waarop klanten online omgaan met bedrijven volledig zal veranderen. Het vermogen om de ervaringen van klanten in grote volumes te personaliseren, stelt kleine bedrijven die AI adopteren in staat om een aanzienlijk voordeel te behalen ten opzichte van de bedrijven die dat (nog) niet doen.

Blog AI

Het e-commerce landschap wordt steeds drukker, waarbij het aan de succesvolle industrieën is om consumenten inspirerende en gepersonaliseerde ervaringen te bieden. Wat AI hierbij tot een zeer krachtig hulpmiddel maakt, is dat het kan leren van de bestaande big data van een merk om op basis van die data een uniek gebruikersprofiel te creëren. Dit gebruikersprofiel zal AI vervolgens helpen om klantervaringen te genereren. Dit doet het door informatie uit eerdere aankopen of interacties met websites te integreren. De consument ontvangt vervolgens consistente en gepersonaliseerde ervaringen van het bedrijf waarmee ze online contact hebben.

De rol en impact van AI op e-commerce voor kleine bedrijven

AI speelt een steeds belangrijkere rol in de e-commerce. Kleine bedrijven die de potentiële impact ervan negeren of onderschatten, kunnen zichzelf ernstig benadelen. Momenteel richten veel MKB-bedrijven zich op één-op-één-interacties met klanten via e-mail of sociale media. Het beheren van deze kanalen kan echter duur en tijdrovend zijn. AI kan de communicatie automatiseren en de klantervaring verbeteren door bijvoorbeeld de aanwezigheid van een bedrijf op sociale media te beheren. Ook kan AI e-mails of sms-berichten met gepersonaliseerde content verzenden.

AI biedt kleine bedrijven daarnaast tal van andere potentiële voordelen. Zo kan de technologie online transacties automatiseren en prijsdalingen real-time aan kopers doorgeven. Of denk aan de mogelijkheid om internationale betalingen te vergemakkelijken door de noodzakelijke berekeningen in de lokale valuta uit te voeren. Dit wordt gecombineerd met het automatisch omzetten van betalingen in een andere valuta tegen een redelijke commissie.

Hoe kunnen kleine bedrijven AI gebruiken in e-commerce?

Kunstmatige intelligentie bestaat al tientallen jaren, maar we hebben de afgelopen jaren een nieuw niveau van vooruitgang gezien met machine learning en deep learning-algoritmen. AI-oplossingen bieden bedrijven krachtige mogelijkheden om bedrijfsprocessen te stroomlijnen en de klanttevredenheid te maximaliseren.

AI biedt bedrijven interessante kansen die ze voorheen misschien niet hadden. Laten we eens bekijken hoe de technologie nu al wordt gebruikt en welke voordelen dit biedt:

1. AI-aangedreven SEO

AI begint zijn weg te vinden in de wereld van SEO. Dit relatief nieuwe vakgebied, bekend als AI-aangedreven SEO, verwijst naar het gebruik van kunstmatige intelligentie om de zoekmachine optimalisatie van websites te begeleiden. Dit leidt tot betere rankings en meer organisch verkeer.

AI SEO beschrijft hoe mensen kunstmatige intelligentie in kunnen zetten om websites zichtbaarder te maken en de interne navigatie te vereenvoudigen. Nu zoekmachines als Google en Bing steeds intelligenter worden, vertrouwt men minder op zoekwoord matching en andere traditionele ranking factoren. In plaats daarvan gebruiken websitehouders kunstmatige intelligentie om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren, content te schrijven, het aantal bezoekers te vergroten en nog veel meer.

AI-aangedreven SEO maakt het mogelijk om verschillende SEO-gerelateerde processen te automatiseren. Zo kun je bijvoorbeeld automatisch content genereren voor de productbeschrijvingen van je webwinkel, of in bulk metatags genereren. Dit doe je door alle zoekwoorden te verzamelen die je wilt targeten met software als de zoekwoorden generator van SE Ranking. Vervolgens groepeer je deze zoekwoorden (zoekwoord clustering) om tot slot een oplossing te gebruiken die automatisch productbeschrijvingen genereert voor elke pagina op basis van de genoemde zoekwoorden.

Wanneer marketeers kijken naar de potentiële voordelen van AI voor hun bedrijf, valt vooral de mogelijkheid op om rankings en organisch verkeer te monitoren en zoekwoorden in realtime te analyseren. AI kan dit doen omdat het voortdurend een grote hoeveelheid data uit verschillende bronnen monitort.

2. Conversational Marketing

Conversational marketing is een vorm van commercie waarbij gebruik wordt gemaakt van chatbots, stemassistenten en andere door AI aangedreven tools om een tweerichtingsdialoog met klanten te creëren. Het moet leiden tot een hogere omzet.

Je kunt bijvoorbeeld een chatbot inzetten die klanten vraagt waar ze naar op zoek zijn, om vervolgens specifieke artikelen voor te stellen op basis van hun winkelmandje of eerder surfgedrag. Chatbots kunnen daarbij vragen beantwoorden over producten, gebruikers door het aankoopproces begeleiden door informatie te verstrekken en hulp bieden bij eventuele problemen. Ook kunnen ze aanvullende producten en diensten aanbevelen op basis van waar de gebruiker geïnteresseerd in is.

AI heeft bedrijven in staat gesteld om een interactieve shopping ervaring te bieden met stemassistenten via slimme luidsprekers als Amazon Echo of Google Home. Deze apparaten worden geleverd met spraakgestuurde virtuele assistenten die klanten kunnen begeleiden bij het kopen van specifieke artikelen. Dit doen zij door hen vragen te stellen en hen door het hele aankoopproces te begeleiden.

3. Op AI gebaseerde personalisatie

AI kan data uit je eerdere interacties met een bedrijf gebruiken om een persoonlijke ervaring te creëren die uniek is voor jou. Dit kunnen aanbevelingen voor producten, services of content zijn. Bovendien kan je AI gebruiken om de gebruikersinterface aan te passen.

Er zijn twee grote verschillen tussen AI-personalisatie en mens gestuurde personalisatie. Ten eerste wordt AI aangestuurd door algoritmen die veel meer data kunnen verwerken dan welk mens dan ook. Ten tweede kan AI de voorkeuren van individuele gebruikers onthouden en deze toepassen op de ervaringen van alle gebruikers.

Het aantal use cases voor deze technologie is nagenoeg oneindig. AI kan bedrijven bijvoorbeeld ook helpen de betrokkenheid van gebruikers te vergroten, door de interesses van specifieke gebruikers te verkennen om op basis daarvan relevante content te creëren.

Bovendien kan AI klachten van klanten of reacties op sociale media-kanalen monitoren en zo trends identificeren. Het maakt het voor een bedrijf mogelijk om proactief te handelen in het aanpakken van problemen. Hiervoor zal een AI-platform alle data van een bepaalde gebruiker verzamelen en reduceren tot een profiel. Het profiel houdt rekening met alles, van persoonlijkheidskenmerken tot sentiment op sociale media.

4. Prognoses over verkopen

AI-algoritmen kunnen verkopers helpen statistische gegevens over producten bij te houden om deze vervolgens te vergelijken met andere artikelen in dezelfde categorie. Het kan bijvoorbeeld nieuwe inzichten bieden over bepaalde producten, waar tijdens specifieke seizoenen of feestdagen een grote vraag naar is.

Met de op AI gebaseerde prognoses over verkopen kunnen bedrijven algoritmen trainen om deze patronen van kortingsacties te laten voorspellen en hen te laten helpen bij de strategische langetermijnplanning. Deze technologie zal een essentieel instrument voor veel bedrijven worden, die ernaar streven concurrerend te blijven in een voortdurend veranderende markt. Door de kracht van big data en machine learning te benutten, kunnen bedrijven betere beslissingen nemen over waar ze hun resources moeten inzetten. Daarbij kunnen ze sneller reageren op plotselinge veranderingen in de vraag.

AI Sales Prediction-software combineert statistische analyses met machine learning om zo een heel intuïtieve manier te bieden die helpt verkopen te voorspellen. Deze technologie analyseert alle beschikbare data binnen het klantenbestand van een bedrijf (inclusief persoonlijke bestelgeschiedenis, sociale media-profielen, kooppatronen en andere factoren) om toekomstige verkopen per product, merk of regio te voorspellen. Het besluitvormingsproces wordt zo eenvoudiger gemaakt. De software neemt een groter aantal factoren in overweging en analyseert meer dan mensen kunnen.

Door AI-technologie te implementeren, kunnen bedrijven hun langetermijnvoorspellingen opsplitsen in maandelijkse, wekelijkse en dagelijkse voorspellingen. Het zal managers in staat stellen hun productielijnen op basis van de op handen zijnde vraag aan te passen, zonder dat dit ten koste gaat van hun langetermijnplan.

5. Voorraadbeheer op basis van AI

AI kan helpen bij het voorraadbeheer van bedrijven door inzicht te bieden in de producten die goed presteren en in producten die juist niet aan de verwachtingen voldoen. Met AI is het daarbij mogelijk om te voorspellen wanneer de voorraad van een bepaald product opnieuw moet worden aangevuld. Ook kan AI op basis van de beschikbare data een redelijke inschatting geven van de benodigde bestelling. De software kan vervolgens monitoren hoe snel de voorraad wordt verkocht en zo bepalen of de eerdere inschatting correct was, om nieuwe schattingen op basis daarvan indien nodig aan te passen. Zo wordt ervoor gezorgd dat de voorraad van producten niet te snel op raakt, of dat producten juist onnodig lang in de schappen blijven liggen.

AI doet voorspellingen door alle relevante data en ervaringen met dergelijke situaties in ogenschouw te nemen. Met dergelijke vaardigheden in de hand kunnen besluitvormers betere strategische keuzes maken voor hun organisaties en inspelen op opkomende trends.

6. AI-gestuurde automatisering van advertentiecampagnes

De automatisering van advertentiecampagnes verwijst naar het gebruik van AI bij het beheren, optimaliseren en automatiseren van advertentiecampagnes. Vanuit een high-level perspectief heeft dit veel weg van de eeuwenoude strategie rond het uitbesteden van werk aan andere mensen die meer bekwaam, ervaren of efficiënter zijn in bepaalde aspecten van je bedrijf. Zodanig dat je met minder inspanning betere resultaten kunt behalen.

Er zijn verschillende voordelen verbonden aan het gebruik van een AI-gestuurde automatisering van advertentiecampagnes, waaronder:

  • Betere advertentieprestaties dankzij een real-time automatisering op basis van data over gebruikersbetrokkenheid;
  • Verbeterde efficiëntie door een snellere analyse rapportage en optimalisatie van advertenties;
  • Krachtige vooruitziende blik door voorspellende analyses.

Een van de belangrijkste voordelen van het implementeren van AI-gestuurde automatisering van advertentiecampagnes is de mogelijkheid om consistente en optimale advertentieprestaties te behalen zonder dat je hier zelf veel voor hoeft te doen. Beeld je eens het voorbeeld in dat je besluit een advertentiecampagne voor een nieuwe tablet op Facebook uit te rollen. Je advertentie blijkt echter niet goed te presteren onder gebruikers die op hun smartphones op het sociale media-platform actief zijn. In dit geval zou de automatiseringsservice dit moeten detecteren en je advertenties zo instellen dat deze geïnteresseerde gebruikers op tablets targeten.

Conclusie

Het implementeren van kunstmatige intelligentie heeft een revolutie teweeggebracht in de e-commerce en het proces van de interactie met klanten getransformeerd. Met de opkomst van AI in de zakenwereld zal niets meer hetzelfde zijn. Kleine bedrijven passen kunstmatige intelligentie toe om concurrerend te blijven en hun efficiëntie maximaal te verbeteren. Conversational marketing, verkoopprognoses, AI-aangedreven SEO, AI-gebaseerde personalisatie, enzovoorts, maken het hele proces van het runnen van een klein bedrijf veel eenvoudiger.