In 2023 veranderen er weer wat regels voor de ecommerce. Zo worden nepkortingen aangepakt.
De Autoriteit Consument & Markt kan nu strengere maatregelen nemen tegen valse kortingen.
Zo kan opgetreden worden als een webwinkel een van/voor prijs weergeeft waarvoor het product niet daadwerkelijk een tijd is verkocht.
Als een product wordt aangeprezen met een korting van 40 euro naar 30 euro, maar nooit of maar heel kort 40 euro heeft gekost, is er sprake van een valse korting. Winkeliers konden bijvoorbeeld een prijs een dag verhogen naar 40 euro en vervolgens verlagen naar 30 euro, wat betekent dat de korting 10 euro was. Maar vanaf nu geldt de laagste prijs die een product had in de 30 dagen voor de korting als oude prijs.
Regels niet alleen voor webwinkels
Deze regels gelden overigens niet alleen online. Ook aanbiedingen in offline winkels vallen onder deze regels. Ook daar worden vaak aanbiedingen gepresenteerd die niet daadwerkelijk een aanbieding zijn.
Praktijkvoorbeeld
Op 3 januari 2023 kost een product bij een webshop 25,-. Op 17 januari verhoogt de webwinkel de prijs naar 35,- om dit product op 25 januari aan te bieden “van 35,- voor 20,-“. Dit mag niet, want de laagste prijs in de 30 dagen voor de aanbieding was 25,-. De webwinkel mag dit product dus wel aanbieden als “van 35,- voor 20,-“.
Winkels vaak de mist in
We zien nog erg vaak webshops hiermee de mist in gaan, bijvoorbeeld door de adviesprijs als “van”-prijs te hanteren of een korting zelfs helemaal te verzinnen. Goed dus dat hier strenger tegen opgetreden kan worden. Onze verwachting is dan ook de de ACM het komend jaar boetes gaat opleggen om zo ervoor te zorgen dat bedrijven deze nieuwe regels naleven.